Numer 1/2

Przyjazny katalog www

Siedemnastka
Nr 1/2 (październik/listopad) 2007 Gazetka szkolna klas IV – VI SP 17 w Katowicach


Witajcie!

         Oto trzymacie w dłoni pierwszy numer nowej gazetki szkolnej. Zaczynamy nowy rozdział historii dziennikarstwa w szkole podstawowej nr 17 w Katowicach. Proponujemy wam pisemko, w którym znajdziecie wiele interesujących informacji dotyczących życia szkoły, działalności Samorządu Uczniowskiego i osiągnięć Waszych kolegów i koleżanek. Ponadto sporo miejsca poświęcimy różnorakim zainteresowaniom, m.in.: zwierzętom, modzie, muzyce, filmowi, motoryzacji i... wielu innym tematom. Dostarczymy Wam uśmiechu i powodów do dumy z własnej szkoły. Zorganizujemy konkursy pozwalające się zrealizować Waszym najrozmaitszym talentom.

 


Chcemy aby była to gazetka wszystkich „Siedemnastkowiczów”, dlatego zapraszamy Was do współredagowania pisemka. Włączycie się w prace koła redakcyjnego ( spotykamy się w każdą środę o 13.50) lub skorzystajcie z możliwości przesyłania swoich uwag, spostrzeżeń czy też materiałów do druku na nasz mail: gazetka17@o2.pl.
Życzymy miłej lektury i czekamy na Wasze opinie.
Zespół redakcyjny

                                                                          
***

Siedemnastka jest „okey”
Chociaż czasem ciężko w niej –
Prac domowych sporo mamy
Jednak twardo się trzymamy!

Czasem też dużo kujemy,
Ale się nie poddajemy!
No cóż, trzeba pracować jak wół
I nie uciekać przed tym pod stół!

A na zewnątrz słońce świeci
Na dwór przywołuje dzieci.
Czekam tylko na wakacje,
Słońce, morze i wariacje.

A jednak dziwne jest to,
Że wrzesień też lubię bardzo.
Bo gdy w wakacje leżę na plaży
To nie raz tęsknie do szkolnych twarzy.


Dziwne, lecz lubię powracać do szkoły
I nosić do niej swoje przybory,
bo niby szkoły nie lubimy,
a jednak chętnie tu przychodzimy.

Bo szkoła to nie są puste ściany,
To nie budynki i nie dywany.
I chociaż to trochę dziwnie brzmi –
Szkoła to przede wszystkim MY!

Szkoła to też są nauczyciele,
Ci którym zawdzięczamy tak wiele.
I chociaż czasem ich nie lubimy,
to jednak kiedyś ich docenimy.

A gdy minie już czas szkoły
I pójdziemy w świat wesoły
Zawsze będzie tęskno mi
Do tych spędzonych tutaj dni.

Uczennica klasy VIa
                                                                         

 Wywiad z panią dyrektor mgr Aleksandrą Musioł

 

1 . Czy zawsze chciała Pani zostać dyrektorem szkoły ?

Pani dyrektor :

Przede wszystkim, zawsze chciałam zostać nauczycielem i to mi się udało. Moje marzenia w tej kwestii się spełniły, a czy dyrektorem ? Tak się akurat potoczyły sprawy ...

2. Jakie zmiany chciałaby Pani wprowadzić w szkole jako nowy dyrektor ?

Pani dyrektor :

Chciałabym aby wszyscy moi uczniowie w szkole, którą kieruję, czuli się bezpiecznie. Borykamy się ostatnio z ogrodzeniem , które zostało nam rozkradzione. Prowadzę bardzo intensywne działania w tym kierunku, aby to by ono w jak najszybszym czasie powstało . Ponad to chcę, aby ściany w szkole zostały pomalowane , by było w naszej szkole miło, był piękny wystrój - kolorowe tablice informacyjne. Chciałabym też aby nasz budynek z zewnątrz był coraz piękniejszy . Do tej pory została zrealizowana jedna część planu - elewacja i mam nadzieję, że kolejne jego etapy będą w jak najszybszym czasie wykonane .

3. Taka odpowiedzialna funkcja wymaga dużego nakładu pracy i czasu. Czy ma Pani jeszcze czas na inne przyjemności oprócz pracy , bo zakładam , że to sprawia Pani przyjemność ?

Pani dyrektor :

Moja praca jest dla mnie dużą przyjemnością i słusznie zauważyłaś , że wymaga to dużego nakładu pracy i czasu . Na swoje zainteresowania , hobby i przyjemności , mam go niewiele . Każdą wolną chwilę , którą uda mi się znaleźć wykorzystuje na spacery , lubię uprawiać sport , czytać książki i oglądać dobrą klasykę filmową.

4. Czy miała Pani tremę przed pierwszym wystąpieniem publicznym pełniąc już nową funkcję ?

Pani dyrektor :

Z tą tremą to u mnie jest tak , że nie jest ona duża , bo już od dwudziestu lat występuję publicznie i taka lekcja przeprowadzona w klasie z uczniami też jest pewnego rodzaju wystąpieniem , więc może rzeczywiście tej tremy nie czuję , a jeżeli ona jest , to na pewno jest mobilizująca . Zawsze do każdego wystąpienia publicznego starannie się przygotowuję . Podobnie jak z uczniami , jeżeli są do czegoś dobrze przygotowani , to i nerwy i trema jest mniejsza .

5. Czy Pani życie zmieniło się po tym jak objęła Pani dowodzenie naszą szkołą . Jak bardzo ?

Pani dyrektor :

Myślę , że spędzam w szkole bardzo dużo czasu . Nie wychodzę z pracy o godzinie piętnastej czy szesnastej , a pracuję często do późnych godzin wieczornych , więc myślę że pod tym względem się zmieniło , ale tego wymaga ode mnie ta funkcja .

6. Czy Pani współpraca z nauczycielami i pozostałym personelem szkoły układa się równie dobrze , jak przedtem kiedy Pani sama uczyła .?

Pani dyrektor :

Myślę że tak . Jestem bardzo zadowolona , że właśnie przyszło mi kierować takim gronem pedagogicznym , personelem obsługi i administracji . Łączą nas bardzo dobre relacje .

7. Proszę podać - jeżeli to nie jest oczywiście tajemnicą - jaki największy cel założyła Pani sobie do zrealizowania jako nowy dyrektor na nowy rok szkolny ?

Pani dyrektor :

Na pewno będzie to wspomniane wcześniej bezpieczeństwo , oraz zadbanie o to , abyście się czuli jak najlepiej w szkole . Bez wątpienia jest to ogrodzenie , dalszy remont elewacji naszego budynku , wymiana stolarki okiennej , ale również bardzo ciekawe zajęcia pozalekcyjne , które nie tylko ja przygotowywałam , ale również całe grono pedagogiczne . Jest to bardzo bogata oferta zajęć , z których mogą korzystać wszyscy uczniowie naszej szkoły . Bardzo serdecznie zapraszam na te zajęcia .

8. Czy wierzy Pani w jego realizację i powodzenie . Może jest coś , jakaś przeszkoda, która uniemożliwi jego realizację ?

Pani dyrektor :

Nie chce myśleć , o trudnościach , przeszkodach . Jestem optymistką i wierzę w to , że uda się to zrealizować . Zdaję sobie sprawę , że nie od razu , ponieważ na niektóre zadania trzeba poświęcić więcej czasu, ich realizacja musi potrwać dłużej . Jednak gdybym nie myślała pozytywnie - nie mogłabym pełnić funkcji dyrektora .

9. Czy tęskni Pani czasami za zwykłymi lekcjami, uczniami w pięknych mundurkach , za normalnością bycia zwykłym nauczycielem ?

Pani dyrektor :

Za uczniami w pięknych mundurkach nie tęsknię , bo takich uczniów mam w szkole . Wszyscy moi uczniowie mają piękne mundurki , lekcję również prowadzę . Oczywiście jako dyrektor nie mam tylu godzin z uczniami , ile mają pozostali nauczyciele . Mam tylko pięć godzin tygodniowo , więc mogę cieszyć się tą relacją z klasą V b , bo uczę ich języka polskiego . Myślę , że poza tym jestem zwykłym , normalnym nauczycielem .


Dziękuje za wywiad i szczere odpowiedzi .
S. Zdolska kl. IV a
                                                                            

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego 

                Wakacje szybko minęły . Za nami drugi miesiąc nauki , oraz wiele zmian , jakie zaszły w naszej szkole , nie tylko w mojej klasie IVa .
Mamy kilku nowych nauczycieli , oraz nowego „szefa”. My, czwartoklasiści, najbardziej chyba odczuliśmy zmiany . Oprócz wymienionych wyżej , doszły nam nowe przedmioty. Takie , z których dostaje się stopnie , a nie słoneczka , czy uśmiechnięte buzie ( to nie żarty !!!) .
Do każdej klasy dołączyły nowe osoby . Poznajemy szkołę poprzez zajęcia w różnych nowych salach . My – klasa IVa jesteśmy gospodarzami klasy historycznej. Mamy mnóstwo książek , które wcale nie są takie lekkie , jak te w klasach poprzednich . Codziennie bolą mnie plecy – moje koleżanki i kolegów chyba też . Planujemy wiele wyjść i wycieczek , zapoznajemy się z nowymi lekturami i całą nową sytuacją . Myślę , że warto jeszcze wspomnieć o mundurkach. Noszą je wszyscy uczniowie z małymi wyjątkami . Czy jesteśmy z tego zadowoleni - pewnie trzeba zrobić jakieś referendum aby się o tym przekonać .
Przed nami jeszcze wiele miesięcy pracy . Wierzę , że wszyscy będziemy sobie pomagać , aby nasza szkoła i klasa była jak najlepszą wizytówką naszego regionu . Na pewno dotrwamy do wakacji – to tylko za osiem miesięcy!!!.
Sonia Zdolska

 

INFORMACJE SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

W nowym roku nowe zmiany a oto skład nowego Samorządu Szkolnego:
Opiekunowie:
Mgr Agnieszka Kowalczyk
Mgr Mirosław Rusinowski
Przewodnicy : Karolina Pradela
Zastępca : Magda Niemiec
Sekretarz: Partycja Kamińska
Skarbnik: Karina Żylak
Rzecznik
praw ucznia : Marek Czarnecki

Wrzesień

                         03.09.2007 przedstawiciele naszej szkoły wraz z opiekunami SU uczestniczyli w uroczystościach w miejscowości Wyry, które dotyczyły upamiętnienia zdarzeń z roku 1939 związanych z walką z wojskami hitlerowskimi. Na miejscu reprezentowali nas: Karolina Pardela, Magdalena Niemiec z SU oraz nasz Poczet Sztandarowy: Katarzyna Grzegorzewska, Dagmara Filipek, Wojciech Mochnacki oraz pani Agnieszka Kowalczyk i pan Mirosław Rusinowski.
Uroczystość rozpoczęła się Mszą Św. Dalszą część spotkania stanowiły podziękowania składane harcerzom, porucznikom, generałom, żołnierzom i wielu innym uczestnikom upamiętnianych wydarzeń. Pod koniec spotkania złożono kwiaty pod pomnikiem walczących, odśpiewano „Rotę” i hymn państwowy.
Udział w tych obchodach rocznicy wybuchu II wojny światowej był dla nas wspaniałą lekcją historii, której z pewnością nigdy nie zapomnimy.


                14 września odbyła się akcja „ Sprzątanie świata”. W tym roku akcja ta przebiegała pod hasłem: Oszczędzaj. Wyłączaj. Odzyskuj. Świeć przykładem! Jak co roku uczniowie solidnie wzięli się do roboty i było widać efekty. Wspólny wysiłek, któremu towarzyszyło niemało radości, doprowadził do znacznego upiększenia terenu nie tylko w najbliższym otoczeniu szkoły. W ramach akcji zostały przeprowadzone rozmowy dotyczące problematyki wyczerpywania się i jednocześnie potrzeby oszczędzania surowców naturalnych, materiałów i energii .

Październik

                   8 października w szkole odbyła się dyskoteka z okazji Dnia Chłopaka. Na początku nikt nie tańczył ale potem zabawa się rozkręciła. Była dobra muzyka i choć z początku żadna dziewczyna nie tańczyła z chłopakiem, to potem prawie wszyscy tańczyli. Czas bardzo szybko mijał . Zabawa była świetna (przynajmniej dla niektórych). Mimo, iż po godzinie nieco się zmęczyliśmy pląsami, pan Szymik nas zmotywował muzycznie i od nowa zaczęła się świetna zabawa. Niestety czas bardzo szybko minął i trzeba było się zbierać do domu. Na koniec wszystkie klasy rozeszły się do swoich sal i tam, kto miał taką możliwość, napił się i coś przekąsił. Podobała mi się dyskoteka ponieważ była dobra muzyka i świetna zabawa.
                                                                                  

Listopad

                Trwa kolejna, coroczna zbiórka na rzecz zwierząt przebywających w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Katowicach przy ul. Milowickiej. Okażcie serce i wspomóżcie bezbronne, często porzucone kociaki i psiaki. Zbieramy karmę dla kotów i psów, makarony, kasze, koce. Opiekunem akcji jest pani Mirosława Malczewska, do niej kierujcie ewentualne pytania odnośnie tegorocznej zbiórki.
                                                               
Cały listopad trwa akcja „ Góra grosza”. W związku z nią została ogłoszona zbiórka pieniędzy na cele charytatywne. W ubiegłym roku zebraliśmy zaledwie 20 złotych. Mamy nadzieję, że tym razem staniecie na wysokości zadania i bardziej się przyłożycie do podzielenia się z innymi. Dziękujemy wszystkim dotychczasowym ofiarodawcom. Już w przyszłym numerze naszej gazetki znajdziecie podsumowanie tegorocznej zbiórki. Do zobaczenia na szczycie „ Góry grosza”, oby była jak największa!


Przypominamy o trwającym od września konkursie na „ Sztandarową klasę”. W kolejnym numerze gazetki przedstawimy wam szczegółowe omówienie wyników za pierwszy kwartał klasowych zmagań.



Przyjęcie do grupy wiekowej "Sami mocni"

          30 października odbyło się przyjęcie klas czwartych do grupy wiekowej „ Sami mocni”. Imprezę zorganizowała pani G. Burzyńska wraz z klasą VI c. Aby zostać członkiem nowej grupy nie wystarczyło jedynie pojawić się na sali gimnastyczne, gdzie miało miejsce owo wydarzenie. Przed czwartoklasistami postawiono wysokie wymagania zarówno z zakresu sprawności fizycznej jak i pomysłowości, zdolności plastycznych oraz umiejętności przyjmowania pokarmów nawet z zawiązanymi rękami! Trenowano komórki mózgowe, kubki smakowe i sprawdzano ogólną wydolność młodych organizmów. W końcu należało wyselekcjonować tylko najlepszych, słabi mieli odpaść. Szczeliwie wszystkim uczestnikom udało się dobrze wykonać powierzone im zadania, a były to m. in. : układanie z własnych ciał cyfry 17, jedzenie na czas gotowanego na twardo jajka z zawiązanymi rękami, jedzenie jabłka powieszonego na sznurku, bieg z zawiązanymi oczami przez tor przeszkód z jajkiem na łyżeczce czy przygotowanie projektu nowego znaczka szkolnego.
Sprawdzian jakim musieli się poddać kandydaci do starszej grupy wiekowej nie należał do łatwych. Dlatego teraz z całą powagą ogłaszamy, iż w naszej szkole nie ma słabeuszy. Drugiej takiej kuźni talentów ze świecą szukać, bo siedemnastka samymi mocnymi stoi!

SPORT


                   Jestem waszym nowym redaktorem, nazywam się Klaudia i będę pisać o sporcie. Zachęcam Was do uprawiania sportu. Ja trenuje szermierkę ,dzięki niej zwiedziłam wiele pięknych miejsc i nawiązałam nowe znajomości. A teraz trochę o sporcie w naszym regionie. Trzynastego października 2007r.odbył się Puchar Świata w Sosnowcu. W pierwszym dniu młodzieżowego Pucharu Świata w szabli odniosła sukces Małgorzata Kozaczuk .Dopiero w finale musiała uznać wyższość rywalki Paola Guarneri (Włoszka)i zaledwie jednym trafieniem wygrała. A teraz o piłce. W piątkowym meczu Piasta Gliwice z Wisłą Płock (1:1) gola dla gospodarzy zdobył Adam Kompała. Były król strzelców ekstraklasy wykorzystał rzut karny uderzając piłkę w stylu Antonina Panenki. Część kibiców uważała jednak, że tak wykonany rzut karny rozkojarzył drużynę Piasta, która po chwili straciła wyrównującą bramkę
Klaudia

 


WYWIAD Z PATRYCJĄ PEŁKĄ

              – zdobywczynią drugiego miejsca wraz z drużyna naszej szkoły w czwórboju lekkoatletycznym ( prowadziły Laura i Magda)


- Chciałybyśmy dowiedzieć siew czegoś na temat zawodów sportowych, w których brałaś udział. Podobno odbywały się na stadionie i to właśnie ty otrzymałaś największą ilość punktów , dzięki czemu zdobyłaś puchar dla szkoły. Czy jesteś z siebie zadowolona?
- Owszem.
- Jak zareagowałaś na wiadomość o tym , że masz pojechać na zawody?
-Byłam nawet zadowolona...
- Czy mogłabyś powiedzieć nam kilka słów o tym spotkaniu?
- Dobrze. Pierwszą konkurencją był bieg na 60 metrów , następnie skok w dal, potem rzut piłeczką palantową oraz bieg na 600 metrów.
- A co poczułaś gdy się okazało ,że zostałaś wyróżniona jako osoba która otrzymała największą ilość punktów ?
-Byłam zadowolona!!!!!!
- Czy chciałabyś jeszcze raz uczestniczyć w tych zawodach?
-Tak.
-A dlaczego?
-Ponieważ podobały mi się te konkurencje a atmosferę była sprzyjająca.
-Bardzo dziękujemy Ci za odpowiedzi. Jesteśmy ci bardzo wdzięczne. Życzymy dalszych sukcesów.
-Dziękuję.
O kolejnych sukcesach Partycji przeczytacie już w kolejnym numerze


Zgadywanek

 

Co to za krople
z nieba na ziemie spadają
Gdy je ludzie widzą
Parasole rozkładają ?


Jak pora roku
przychodzi po lecie
długie babi lato
z gałązkami splecie
Słońce świeci teraz słabiej ,
Liście z drzewa opadają ,
Deszczyk pada coraz częściej ,
Jeże , misie zasypiają ?

 

Gdy jesienna pora idzie,
Z drzewa wszystkie opadają,
Różne barwy przybierają
I po świecie się błąkają ?
Służą ci do rysowania
Te patyczki kolorowe ,
Mogą być drewniane
Mogą być woskowe ?

 

Uczy dzieci liczyć ,
Z nią również czytamy
Gdy mamy problemy
Do niej się zwracamy ?

Gdzie swoje przybory
Dzieci zwykle chowają .
Kredki , gumkę i ołówek
Z niego wyciągają .

Co to jest za miejsce ,
Gdzie lekcje się odbywają ,
Dzieci o szerokim świecie
Wiedzę zdobywają .

        W kontekście pytań mamy dla was informacje. Stworzyliśmy specjalny adres mailowyna który możecie przesyłać nurtujące was pytania, zarówno z zakresu materiału nauczania jak i innych dziedzin życia młodego człowieka. Gwarantujemy, że postaramy się udzielać fachowych porad dla niedouczonych, zagubionych, zalęknionych, zakochanych i zainteresowanych. Piszcie zatem:                                  poradnik17@o2.pl

                      Temat miesiąca : ANDRZEJKI


                W obchodzone są w noc z 29/30 listopada, zaś w Szkocji,skąd się wywodzą,- 30-tego. Pierwotnie świętowały je tylko panny (dla chłopców były "katarzynki"), obecnie jest imprezą skupiającą młodzież obojga płci. W tę tajemniczą noc wróżby mają wyjawić arkana przyszłości.
Wróżby Andrzejkowe
Wróżby z kartkami
Wieczorem piszemy na karteczkach imiona chłopców. Wkładamy je pod poduszkę. Rano losując poznajemy imię przyszłego męża.
Wróżby z wodą i orzechami
2 świeczki zapalamy i wstawiamy do połówek łupinek od orzechów włoskich i puszczamy je na wodę myśląc o sobie i swoim ukochanym. Jeśli łupiny podpłyną do siebie – oznacza to dozgonną miłość, jeśli się oddalą – nic dobrego z tego związku nie wyniknie.

Wróżby andrzejkowe z butami
Stajemy na środku pokoju i rzucamy lewy but zdjęty z nogi za siebie. Jeśli upadnie noskiem w stronę drzwi – oznacza to szybki ślub.
Wróżenie z wosku, lanie wosku
Najbardziej magiczną, widowiskową i lubianą wróżbą w andrzejkowy wieczór jest lanie wosku. Pierwotnie wylewano ołów lub cynę, roztopione na łyżce nad ogniem świecy, czy kuchennym żarem, przy czym uważano, iż do tego celu najlepiej służyć mogą ułamki z ram kościelnych okien lub witraży, dopatrując się w nich symbolu trwałego związku. Związek wywróżony metalem miał być trwalszy. Również wosk uważano za uświęcony. Pszczoły są symbolem pracowitości, mądrości, ładu, powodzenia, miłości, płodności i proroctwa. W wielu kulturach pszczołom przypisywano cechy istot boskich lub świętych, odnosząc się z czcią zarówno do nich jak i wytwarzanych przez nie produktów - miodu i wosku. Stopione surowce wylewano ostrożnie na zimną wodę przez otwór w główce klucza symbolizujący otwarcie bram czasu, a z ostrożności przed poparzeniem starano się używać klucza dużych rozmiarów, bacząc przy tym, by wykonany był z mosiądzu, albo innego metalu koloru złotego, nie ze srebra które odstrasza duchy, ani metali o srebrzystym kolorze. Początkowo uważano, że do tego celu najlepiej nadaje się klucz od poświęconych drzwi, głównego wejścia do kościoła, zakrystii lub kaplicy. Klucz według wierzeń otwierał tajemnice w księdze przyszłości. (W niektórych regionach wosk lało się przez brzozową miotłę lub rózgę) Odlew powinien zastygać samoistnie, nie ruszany, by wróżba w nim zawarta była jak najprawdziwsza. Ostygłą figurkę ostrożnie wyjmowano, starając się nie naruszyć jej kształtu, po czym należało ją dokładnie obejrzeć z wszystkich stron i rzucić na ścianę jej cień umieszczając dłoń przed zapaloną świecą. Z kształtów cienia obracanej w ręku figurki starano się odczytać zaklęte w cieniu symbole, na podstawie których prognozować można było co przyniesie kolejny rok. Z andrzejkowych wróżb to chyba jedyna mająca szerszy wymiar niż kwestia uczuć i małżeństwa.


Symbole Andrzejkowe:

Anioł - oznacza prowadzenie przez los i odgórną opiekę.

Chmura - czas przestać bujać w obłokach i wyjść na spotkanie życiu. Nic samo nie przychodzi, a szczęściu należy pomagać.

Dom - oznacza jego zmianę, możliwość założenia własnej rodziny, przeprowadzkę lub konieczność uporządkowania spraw domowych.

Góra - piętrzące się trudności. Tylko cierpliwość, wytrwałość i konsekwencja pozwolą pokonać drogę pod górę, na szczycie której czekają plany i marzenia.

Gwiazda - symbol światła przenikającego ciemności i szczytnych ideałów. Cień w kształcie gwiazdy oznacza także bogactwo i pomyślność.

Klucz - może wróżyć zmianę miejsca zamieszkania, lub zmierzenie się z jakąś tajemnicą, poznanie jej lub rozwiązanie ważkiego problemu.

Koń - symbol zwycięstwa, radości, siły okiełznanej umysłem i przewodnik dusz. Oznacza także młodość i męstwo. Dla dziewczyny kształt oznacza, że jej wybranek będzie żołnierzem, dla kawalera służbę wojskową lub zawód wojskowy.

Kwiat - symbol nietrwałości i przemijania, biernego życia i godzenia się z losem. Może też wróżyć pomyślne zakończenie rozpoczętych spraw i miłą niespodziankę losu.

Maska - symbolizuje ukrywanie prawdziwej natury. Kształt maski oznacza, że czas ją ujawnić i zacząć być autentycznym.

Moneta - w hierarchii spraw na pierwszym miejscu ustawia finansowe i zawodowe. Może tez wróżyć związek zawarty dla korzyści materialnych lub z rozsądku.

Obrączka - symbol trwałego związku i małżeństwa.

Orzeł - oznacza realizację i osiągnięcie najwyższych celów, wybicie się ponad przeciętność, wysoki lot i wyniesienie na szczyty.

Owoce (zwłaszcza jabłko) - symbolizują uczuciowe spełnienie, zapowiadają pojawienie się owoców miłości.

Pies - we wróżbach synonim fałszywego przyjaciela.

Samochód lub inny środek lokomocji - wróży natłok zmian, intensywność życia, konieczność bywania w wielu miejscach. Zapowiada podróże, nowe znajomości i brak czasu na nudę.

Serce - symbol umysłu, woli i miłości, z którego kształtu określić można przebieg związku. Regularny i pełny wróży odwzajemnione uczucie i szczęście w miłości. Postrzępiony lub niepełny zapowiada uczucie nieodwzajemnione, bolesne lub szybko przemijające.

Wąż - oznacza podstęp, chytrość, przebiegłość. Ostrzega przed łatwowiernością wobec ludzi, oszustwem i instrumentalnym potraktowaniem. Przestrzega przed nieprzemyślanymi inwestycjami i stratą finansową.

Uważajcie jednak – to tylko zabawa. Nie dajcie się zwariować. Miłego dopatrywania się symboli szczęścia, powodzenia i... rozsądku!!!


A oto specjalnie dla was przysłowia Andrzejkowe:

 

  • Na świętego Andrzeja błyska dziewkom nadzieja.
  • W dzień świętego Andrzeja pannom z wróżby nadzieja.

  • Na święty Jędrzej szukają baby przędzy.

  • Nie jędrusić, ale na koszule gnusić [tkać].

  • Której but na progu stanie - pierwsza panna na wydanie.

  • Noc Andrzeja Świętego przywiedzie narzeczonego.

  • Święty Andrzej wróży szczęście i szybkie zamęście .

  • Święty Andrzej ci ukaże, co ci los przyniesie w darze.

  • Dziś cień wosku ci ukaże, co ci życie niesie w darze .

  • Święty Jedrzej adwent przytwierdzi.

  • Gdy Andrzej zwiąże ziemię łyczkiem, to Katarzyna rzemyczkiem.

  • Miękko na Andrzeja, to niedobra nadzieja.

  • Na Świętego Andrzeja trza kożucha, dobrodzieja.

  • Śnieg na Andrzeja, dla zboża zła nadzieja.

  • Kiedy na Andrzeja poleje, poprószy, cały rok nie w porę moczy, suszy.

  • Gdy Święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu leży.

  • Gdy Andrzej się zjawi, to i zimę postawi.

  • Gdy w Andrzeja deszcz lub słota, w grudniu drogi bez błota.

  • Jeżeli na świętego Andrzeja wiatr i mgła, to od Bożego Narodzenia będzie

  • sroga zima.

          Impreza Andrzejkowa w naszej szkole odbędzie się 27 listopada. Będzie to zabawa taneczna ( dyskoteka), przerywana spotkaniami
w poszczególnych salach, gdzie w klasowych zespołach będzie można wypróbować wróżby opisane powyżej.


Cześć!!!
               Tu Adam. Jestem waszym kolegą z kl. IVa. Moje hobby to hokej i samochody. Od paru miesięcy interesuję się tuningiem.
              Tuning to przeróbka aut przez dodawanie różnych elementów, takich jak: spojlery, felgi, światła, caraudio, naklejki oraz TURBO i N20. Najlepiej do tuningu się nadają: VW Golf, Peugeot 206, Opel Colibra, Nissan 350Z, Toyota Celica, Subaru Impreza, Mustang. Na razie tuninguję modele, ale w przyszłości chciałbym to robić na prawdziwych samochodach. Zajmuję się również tuningiem graficznym. Bardzo lubię rysować auta według własnych pomysłów. Także w Internecie można znaleźć strony poświęcone temu tematowi. Tuning to bardzo interesujące zajęcie, które polecam wszystkim kolegom i... koleżankom również!





                                                          Rys. Adam Rajski

                   Zwariowany horoskop


Koziorożec-W tym miesiącu dużo się uczyłeś/aś, zasługujesz na
odpoczynek. Uważaj na swojego przyjaciela może być zazdrosny

 

Strzelec-Odkryłeś w sobie nowe zdolności np. do odpowiadania z historii.
Rozładuj swoje emocje może na zajęciach dodatkowych z wf-u?

Skorpion-Szykuje się sporo nauki. Więc posprzątaj swoje biurko abyś miał wolną przestrzeń. Uważaj na nie zapowiedziane kartkówki...

 Wodnik-Jesteś duszą towarzystwa wykorzystaj te uzdolnienia i zrób mini- imprezę dla dobrych znajomych.

 Ryby-Nie potrafisz się dogadać z rodzicami? Zamiast skłaniać się do buntu
postaraj się z nimi porozmawiać. Uważaj na matematyce.

Baran – W najbliższym czasie czeka cię dużo nauki, mimo wszystko znajdź czas na rozrywkę. Może zainteresuje cię koło redakcyjne?

Byk – Nadchodzący miesiąc zapowiada się interesująco – same kartkówki i sprawdziany – przyłóż się do nauki. Poświeć również czas na sport – może zawody w rzucaniu bumeranga?

Bliźnięta – Ubieraj się ciepło, pamiętaj o czapce i szaliku, w przeciwnym razie zachorujesz, nie przyjdziesz do szkoły i ominie cię wiele atrakcji!

Rak – Zawisły nad tobą czarne chmury. Uważaj na swoje wyskoki, bo będziesz miał w domu wizytę... Będziesz pytany z matematyki.... powtórz co nieco!

Lew – Do ciebie szczęście się uśmiechnie na polskim, lecz na lekcjach historii przejściowe problemy.

Panna – Ogarnie cię zdenerwowanie ( sprawdziany, pytania) – nie daj się! Łykaj magnez i witaminy, uśmiechnij się do ładnej dziewczyny...

 

A na koniec jeszcze KONKURS!!!
Tym razem literacki. Czekamy na wasze wiersze, opowiadania i komiksy. Prace mają dotyczyć waszych przeżyć związanych z naszą szkołą, składać możecie je u pani A. Olczyk lub wysyłać drogą elektroniczną na adres : gazetka17@o2.pl. do 15 grudnia br.
Opublikujemy najlepsze utwory, przyznamy interesujące nagrody.